Sådan får du styr på din kommunikationsstrategi

By:

Udtrykket kommunikationsstrategi bliver brugt flittigt af virksomheder i forbindelse med større brand forandringer og markedsføring. Men i virkeligheden så er det i færreste, som har fuldstændig tjek på, hvordan man laver en god kommunikationsstrategi, og hvordan den bliver ført bedst ud i verden. I dette indlæg kan du læse om, hvordan du laver en god kommunikationsstrategi.

Få styr på hvem, hvad og hvor
Det aller vigtigste, når du skal lave din kommunikationsstrategi, er at du har styr på, hvad målet for kommunikationen er. Du kan inddele målene for en kommunikation i fem overordnede kategorier bestående af kenskab til brand, forståelse for brand, mening om brand, handling hos brand eller deling af brand. Du kan ikke indfri alle mål på en gang, hvis du vil have en effektiv strategi. Så spørg dig selv, hvad din virksomhed har brug for, så kan du altid lave delmål dertil.

Når du har styr på dit mål, så skal du finde ud af, hvem modtageren er af dit budskab. Altså hvem er målgruppen? Du kan inddele målgruppen i både køn, alder, geografi, livsfaser og vaner. Jo skarpere du er i din inddeling, jo bedre slår din strategi igennem.

Efter fastsættelsen af din målgruppe, så skal du i gang med strategieksekvering. Det er en super vigtig del, og den er altafgørende for det endelige resultat. I denne del er det på tide, at finde ud af, hvor du skal kommunikere henne. Find ud af hvor din målgruppe befinder sig. Er de på Facebook, Instagram, på gaden, i byen eller ser de meget tv? Det er nemlig her, hvor du skal have dit budskab ud, så det når frem til målgruppen.