Forstærk cybersikkerheden på din arbejdsplads

By:

I disse moderne tider, hvor næsten al kommunikation er blevet digitaliseret og effektiviseret, er det blevet væsentligt nemmere at kommunikere på tværs af rum og verdensgrænser. Det har skabt stærke relationer for så vel små og store virksomheder, som nu kan opdage nye samarbejdspartnere og få et hold af dele sine passioner med.

På daglig basis bliver der sent utallige mails både internt i virksomheden, offentlige myndigheder, lønkorporationer og internationale bekendtskaber. Disse mails indeholder ofte dyrebare informationer, fortrolige oplysninger og personfølsomme data. Derfor er det vigtigt, at I som virksomhed kan stille en garanti både for jer selv og jeres med- og samarbejdspartnere, når det kommer til behandling af fortrolige data.

Har I styr på cybersikkerheden i jeres virksomhed, og ved I, hvordan man sender sikker mail? Hvis I er det mindste i tvivl om jeres sikkerhedssystem eller ønsker jer en garanti for at kunne sende mails sikkert rundt, så er der hjælp at hente.

Der er flere måder, hvorpå du nemt kan opsætte et sikker mail-system i et program, I allerede bruger. I kan gøre det via Gmail, via Virk.dk, via NemID eller via Outlook. Alle kan altså være med, og I skal selv installere disse løsninger eller gøre brug af en ekstern leverandør, der kan hjælpe jer.

Stil en garanti for dine med- og samarbejdspartnere

Der er selvfølgelig krav, der skal overholdes, uanset hvilken løsningen indenfor sikker mail, som I vælger at investere i. Disse krav er oplyst i Datatilsynet og indeholder krav om b.la. personfølsomme mails, der skal krypteres.

Disse mails kunne eksempelvis indeholder CPR-numre, oplysninger der er underlagt tavshedspligt, politiske holdninger, seksualitet og lignende. Krypteringen følger selvfølgelig af en hvilken som helst sikker mail-løsning, som I finder, passer bedst til jeres virksomhed.

I kan med fordel kontakte leverandører af denne service, så I sammen kan finde den løsning, der passer til jeres virksomhed. De har mange års erfaring, når det kommer til sikker mail, og I vil både få hjælp til etablering samt fri support. På denne måde kan I bruge tid på det, som I er gode til med god samvittighed.

I er også velkomne til at kontakte leverandørerne blot for en god snak om jeres muligheder, og I kan få et uforpligtende tilbud, når I har vurderet, hvilken løsning, der matcher jeres behov.

Hvis I eksempelvis vælger sikker mail-systemet via Outlook, så er I, gennem en tunnelkryptering, sikret at alle mails mellem modtagere og afsendere i din virksomhed altid vil være sikre og krypterede. Der vil blive tilføjet én ekstra knap i systemet, så I selv tager et aktivt valg om at sende sikkert.

Hvis I vælger Gmail-løsningen, kan I ikke sende sikkert til virksomheders ellers sikre postkasser, hvis de er sikret med et udsted certifikat fra Nets. Det er derfor en minimal krypteringsform, som egner sig bedst til mindre virksomheder, der ikke gør brug af personfølsomme og fortrolige oplysninger.

Hvis I vælger NemID, så vælger I en løsning, hvor I både skal signere og kryptere jeres mails. Det gør I ved at installere et gratis program på jeres computere, men der er flere webmail-løsninger, som ikke understøtter NemIDs mulighed. Det er dog en god mulighed for at verificere, at mailen kommer fra dig.

Uanset hvilken af disse løsninger, som I ender med at vælge, sender I et signal til både med- og samarbejdspartnere om, at I respekterer deres ret til cybersikkerhed. Det er en fordelagtig garanti at kunne stille overfor kunder såvel som medarbejdere.

Kom i gang allerede i dag og send sikre mails.

Posted in: IT