Inbound marketing omsætter dit konkrete content til brandvarme leads

By:

Få det forkromede overblik over inbound marketing – et af de mange marketing-buzzwords.
Det er ikke til diskussion, at salg for B2B-virksomheder er det absolut vigtigste. Uden salg eksisterer en virksomhed ikke. Salg falder ikke ned fra himlen og dumper ned i din turban. De bliver genere ved hjælp af leads, der gennem en kunderejse gradvist går fra kold til varm. Denne rejse skal ende i det salg, som er hvad der holder dig i live

Hvad er inbound marketing så egentlig for noget? Er det ikke bare det samme som outbound marketing, bare inbound? Her er svaret et rungende nej. Inbound marketing handler om at tiltrække potentielle kunder via det værdifulde content. Begrebet indebærer at gøre brug af marketingsaktiviteter såsom automatisering af processer og content marketing. Tag fat i de udfordringer og problematikker, som din målgruppe måtte brænde inde med og har behov for at få løst. Denne løsning sidder du selvfølgelig med.

Hvordan ved du om din content marketing-strategi virker?

Hvordan ved du med sikkerhed om dine informative, værdifulde og enormt velskrevne white papers, blogindlæg, guides m.m. høster salg? Her kommer inbound marketing på banen. Det er en metode, der kan hjælpe dig med at distribuere, time, automatisere og ikke mindst udnytte og måle din indsats indenfor content marketing. Denne idé kan opridses i tre trin, der tager hensyn til kunderejsen.

Trin 1: Skab awareness og tiltræk dine kunder

Skab indhold! Kreer noget, der lokker besøgende til din hjemmeside. Lav f.eks. et blogindlæg, der hjælper den besøgende med at løse en konkret udfordring eller problem. Det er vigtigt, at du hiver de rigtige kunder til dig, og det gør du ved at tilbyde dem noget, der er brugbart og relevant, på det helt rigtige tidspunkt. Du skal her have styr på dine personas og gøre ordentlig brug af SEO. Spred dit content ud på forskellige platforme og råb op om dit brand – skab awareness.

Trin 2: Mist ikke dine kunder af syne og engager dem

Indgå i en dialog med dine potentielle kunder for at opbygge en relation til dem. Det er ikke altid let at engagere et lead. Personen er blevet interesseret i dit indhold og nu er det op til dig at skabe yderligere indhold, der engagerer og skaber tillid. Sørg for at kommunikere som de foretrækker, f.eks. igennem e-mail eller live chat. Vær til stede! Det er her du skal få de besøgende konverteret til konkrete leads. Brug redskaber såsom CTA’er, så du kommer dybere ind på livet af dine potentielle kunder. Disse informationer kan bruges til at personliggøre deres oplevelse og du kan skabe målrettede e-mail flows. Dette bringer dig tættere på dine leads og tættere på et salg.

Trin 3: Hold fast i dine kunder og underhold dem hele vejen

Nu har du fået den nye kunde ind i varmen, men du skal ikke stoppe her. Du skal nu fortsætte med at levere den rigtige information, til den rigtige person på det helt rigtige tidspunkt. Skab content, der fremmer kunden i sit fremtidige arbejde. Lav relevant og værdifuldt kvalitetscontent og fasthold dem inde i varmen. Husk på, at det altid er nemmere og langt mindre tidskrævende at beholde kunder end at forsøge at få nye kunder ind i butikken.