Få det
forkromede overblik over inbound marketing – et af de mange marketing-buzzwords.
Det er ikke til diskussion, at salg for B2B-virksomheder er det absolut
vigtigste. Uden salg eksisterer en virksomhed ikke. Salg falder ikke ned fra
himlen og dumper ned i din turban. De bliver genere ved hjælp af leads, der gennem
en kunderejse gradvist går fra kold til varm. Denne rejse skal ende i det salg,
som er hvad der holder dig i live
Hvad er inbound
marketing så egentlig for noget? Er det ikke bare det samme som outbound
marketing, bare inbound? Her er svaret et rungende nej. Inbound
marketing handler om at
tiltrække potentielle kunder via det værdifulde content. Begrebet indebærer at
gøre brug af marketingsaktiviteter såsom automatisering af processer og content
marketing. Tag fat i de udfordringer og problematikker, som din målgruppe måtte
brænde inde med og har behov for at få løst. Denne løsning sidder du selvfølgelig
med.
Hvordan ved du med sikkerhed om dine informative, værdifulde og enormt velskrevne white papers, blogindlæg, guides m.m. høster salg? Her kommer inbound marketing på banen. Det er en metode, der kan hjælpe dig med at distribuere, time, automatisere og ikke mindst udnytte og måle din indsats indenfor content marketing. Denne idé kan opridses i tre trin, der tager hensyn til kunderejsen.
Skab indhold! Kreer noget, der lokker besøgende til din hjemmeside. Lav f.eks. et blogindlæg, der hjælper den besøgende med at løse en konkret udfordring eller problem. Det er vigtigt, at du hiver de rigtige kunder til dig, og det gør du ved at tilbyde dem noget, der er brugbart og relevant, på det helt rigtige tidspunkt. Du skal her have styr på dine personas og gøre ordentlig brug af SEO. Spred dit content ud på forskellige platforme og råb op om dit brand – skab awareness.
Indgå i en dialog med dine potentielle kunder for at opbygge en relation til dem. Det er ikke altid let at engagere et lead. Personen er blevet interesseret i dit indhold og nu er det op til dig at skabe yderligere indhold, der engagerer og skaber tillid. Sørg for at kommunikere som de foretrækker, f.eks. igennem e-mail eller live chat. Vær til stede! Det er her du skal få de besøgende konverteret til konkrete leads. Brug redskaber såsom CTA’er, så du kommer dybere ind på livet af dine potentielle kunder. Disse informationer kan bruges til at personliggøre deres oplevelse og du kan skabe målrettede e-mail flows. Dette bringer dig tættere på dine leads og tættere på et salg.
Nu har du fået den nye kunde ind i varmen, men du skal ikke stoppe her. Du skal nu fortsætte med at levere den rigtige information, til den rigtige person på det helt rigtige tidspunkt. Skab content, der fremmer kunden i sit fremtidige arbejde. Lav relevant og værdifuldt kvalitetscontent og fasthold dem inde i varmen. Husk på, at det altid er nemmere og langt mindre tidskrævende at beholde kunder end at forsøge at få nye kunder ind i butikken.